Sedan september 2022 har Migrationsverket i uppgift att tillhandahålla en digital samhällsintroduktion för ukrainare som i enlighet med massflyktsdirektivet fått tillfälligt skydd i Sverige. Massflyktsdirektivet är ett EU-direktiv som för första gången aktiverades i mars 2022 efter Rysslands invasion av Ukraina. Direktivet ger ukrainare rätt att bo och arbeta i Sverige och kan ge skydd i max tre år. I sommar ska regeringen ta beslut om vilka regler som ska gälla för de personer som inte kan återvända till Ukraina efter att direktivet löper ut.
Syftet med samhällsintroduktionen är att ge en bra start i det svenska samhället genom information om hur Sverige fungerar vad gäller bland annat rättigheter, skyldigheter normer och värderingar. Introduktionen drivs inom ramen för ett projekt som Migrationsverket beviljats delfinansiering för av EU:s asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF). I projektet ingår också att utvärdera introduktionen för att se om den är ändamålsenlig.
Ylwa Kallenbäck är projektledare på Migrationsverket och har varit med och arrangerat samrådet. Hon berättar att det var svårt för projektet att komma i kontakt med målgruppen för att utvärdera, eftersom introduktionen är digital. Lösningen kom när Sara Knutsson, en kollega på Migrationsverket som tidigare arrangerat en process med NOD om utrikesfödda kvinnors inträde på arbetsmarknaden, tipsade om att NOD kunde ge stöd.
Genom att vända sig till organisationer som regelbundet möter målgruppen kunde myndigheten få förståelse för målgruppens behov.
– NOD blev en möjliggörare, säger Ylwa. Det är ofta svårt att som myndighet ta kontakt med civilsamhället eftersom det är lätt att bli orättvis i vem som bjuds in och så vidare. Därför är det väldigt värdefullt att ha en mellanhand.
Under samrådet diskuterades vilken kunskap målgruppen saknar och hur informationen kan förmedlas på ett mer effektivt sätt.
– Vi fick konkreta förslag om vad målgruppen behöver veta och vad som behöver läggas till. Det blev också en ögonöppnare att vi måste förenkla och kanske ibland också komplicera innehållet.
Det kan till exempel handla om att exemplifiera med påhittade personer som befinner sig i olika situationer och att jobba med lager, så att de som behöver eller vill ha mer information kan klicka sig vidare.
– I sådana här frågor är det värdefullt att dra nytta av varandras kunskap. Det är någonting jag kommer ha med mig i kommande uppdrag.
Tillsammans med ett gäng interna intervjuer med medarbetare på Migrationsverket och en genomgång av de frågor som myndighetens kontaktcenter fått under en begränsad tidsperiod kommer resultatet från samrådet utgöra underlag för en konkret handlingsplan.
– Vi tar med oss de tre delarna till en workshop och jobbar vidare. Under hösten kommer ändringarna publiceras och kommuniceras, säger Ylwa.